Pozastavenie účinnosti časti novely zákona o slobode informácií

Novela zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) účinná od 01.03.2025 umožnila povinným osobám, tzn. aj mestským organizáciám, požadovať úhradu účelne vynaložených nákladov spojených s mimoriadne rozsiahlym vyhľadávaním (a sprístupňovaním) informácií.

Ústavný súd svojím rozhodnutím (sp. zn. PL. ÚS 6/2025) pozastavil účinnosť § 14 ods. 6 a 7 a § 21 ods. 1 druhej vety uvedenej novely. Rozhodnutie bolo publikované v Zbierke zákonov SR dňa 28.03.2025, tzn. povinná osoba je od tohto dátumu povinná poskytnúť žiadateľovi informácie tak ako doteraz bezodplatne, len za úhradu vecných nákladov, a to aj v prípade požadovania informácií, ktorých vyhľadanie si vyžaduje neprimerane veľké úsilie a čas na spracovanie.

Nový stavebný zákon

Národná rada SR schválila vo februári vládny návrh stavebného zákona, ktorý nadobudol účinnosť 1. apríla 2025.  V Zbierke zákonov SR bol publikovaný pod číslom 25/2025 Z. z.

Národná rada SR súčasne prijala zákon č. 26/2025 Z. z. o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti so zmenami vyvolanými Stavebným zákonom, ktorým bol okrem iného zrušený zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe, ktorý nikdy nenadobudol účinnosť, a zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon), ktorý bol na území Slovenskej republiky účinný viac ako 57 rokov. 

Nový stavebný zákon sa dotkne všetkých: občanov, právnických osôb, vrátane developerov. Jeho cieľom je zjednodušiť a urýchliť povoľovanie stavieb najmä vďaka pevným lehotám, fikcii súhlasu (automatického schválenia pri nečinnosti úradov) a plánovanej elektronizácii. Pre prebiehajúce konania, ktoré boli začaté v čase účinnosti starého zákona, platia prechodné ustanovenia, ktoré určujú, že väčšina z nich sa aj naďalej riadi podľa pôvodných pravidiel. 

Medzi najzásadnejšie zmeny, ktoré nový stavebný zákon prináša, patria:

·       integrované konanie o stavebnom zámere: zlúčenie územného a stavebného konania; proces bude prebiehať v 2 fázach, ktorými sú prerokovanie stavebného zámeru, ktorého výsledkom je správa o prerokovaní stavebného zámeru vyhotovená projektantom, a konanie o stavebnom zámere pred stavebným úradom, ktorého výsledkom je rozhodnutie zahŕňajúce povolenie stavby z hľadiska jej umiestnenia i realizácie;

·      pevné lehoty a fikcia súhlasu: ak sa úrad v stanovenej lehote nevyjadrí, má sa za to, že úrad súhlasí​;

·       uvoľnenie režimu pre tzv. drobné stavby: rozširuje sa okruh menších stavieb, ktoré nevyžadujú povolenie, ale len ohlásenie (oznámenie) stavebnému úradu; ide najmä o letné kuchyne, garáže, kôlne, prístrešky pre autá so zastavanou plochou do 50 m2, bazény do 25 m2, fotovoltické zariadenia s výkonom do 100 kW za predpokladu, že sa nebudú nachádzať na verejných priestranstvách či do 2 metrov od susedného pozemku​; ohlásenie nevyžadujú ani stavebné práce na údržbu stavby, akými sú napríklad oprava fasády, výmena výplňových konštrukcií otvorov, oprava oplotenia, ak sa nemení trasa a veľkosť, oprava a výmena nepodstatných stavebných konštrukcií, maliarske a natieračské práce;

·       sprísnenie pravidiel pre čierne stavby: nový zákon zavádza nulovú toleranciu k čiernym stavby, umožňuje však za stanovených podmienok dodatočne zlegalizovať tie, ktoré boli postavené v čase účinnosti starého zákona;

·      zmena a zvýšenie správnych poplatkov​: konkrétne sumy sú uvedené v zákone č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch;

·       zvýšenie efektivity stavebných úradov: prvostupňovými stavebnými úradmi zostávajú aj naďalej obce, ale ich pracovníci musia spĺňať určené kvalifikačné predpoklady; nový zákon zavádza mechanizmy pre prípad nečinnosti, a to napríklad možnosť presunúť konanie na iný stavebný úrad (s obmedzeniami); druhostupňovým orgánom bude regionálny úrad;

·       elektronizácia a digitalizácia: nový zákon predpokladá elektronické podávanie žiadostí a súvisiacej dokumentácie, aj prostredníctvom Portálu výstavby.

 

V tejto súvislosti odporúčame sledovať webovú stránku Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky.

Zvýšenie súm stravného a príspevku na stravovanie

Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR vydalo s účinnosťou od 01. apríla 2025 nové opatrenie o sumách stravného, ktorým sa zvýšili sumy stravného pri pracovných cestách. Odporúčame preto uistiť sa, že toto zvýšenie je zohľadnené pri plánovaní a vyúčtovaní pracovných ciest vašich zamestnancov.

Od uvedených súm sa odvíja (aj) výška príspevku na stravovanie zamestnancov, ktorá je aktuálne nasledovná:
·         maximálna výška príspevku na stravovanie zamestnanca: 4,84 €
·         suma stravovacej poukážky: minimálne 6,60 €
·         suma finančného príspevku na stravovanie: minimálne 3,63 €, maximálne 4,84 €.

V tejto súvislosti by sme vás radi upozornili aj na aktualizovaný metodický pokyn Finančného riaditeľstva SR, ktorý upravuje zdaniteľnosť príspevku na stravovanie zamestnanca.

Zmena okamihu ukončenia výkonu inšpekcie práce

Od 1. februára 2025 došlo k zmene okamihu ukončenia výkonu inšpekcie práce, ktorým sa stal (primárne) deň doručenia prerokovaného protokolu, resp. deň doručenia dodatku k protokolu zamestnávateľovi.
Novela zároveň upravila plynutie subjektívnej a objektívnej lehoty, v rámci ktorej je možné začať správne konanie vo veci uloženia pokuty za spáchanie správneho deliktu. Po novom je možné začať správne konanie do 6 mesiacov odo dňa ukončenia výkonu inšpekcie práce, najneskôr však do 3 rokov odo dňa, keď došlo k porušeniu povinnosti.