Zmeny finančných limitov a rozšírenie výnimiek
Mení sa finančný limit pre tzv. zákazky malého rozsahu, ktoré nespadajú pod zákon o verejnom obstarávaní, a to z doterajších 10 000 eur na 50 000 eur bez DPH. Ak verejný obstarávateľ pristúpi k obstaraniu tovaru, služby alebo stavebných prác, ktorých hodnota neprevýši 50 000 eur bez DPH, po 1.8.2024 mu už nevzniká povinnosť postupovať podľa zákona o verejnom obstarávaní.

Novela zákona ďalej rozširuje výnimky z postupu podľa zákona o podlimitnú zákazku, ktorej predmetom je dodanie potravín, ktorých odberateľom je zariadenie školského stravovania alebo účelové zariadenie vysokej školy, ktoré poskytuje stravovanie, ako aj potravín určených na stravovanie v rámci poskytovanej sociálnej služby, ktorá je zadávaná vyšším územným celkom, obcou alebo poskytovateľom sociálnej služby.
Dochádza tiež k zjednoteniu pravidiel pre zákazky s nízkou hodnotou a podlimitné zákazky (tzn. k ich zlúčeniu) a úplnej eliminácii inštitútu zákazky s nízkou hodnotou. Od 1.8.2024 bude zákon o verejnom obstarávaní rozlišovať už len podlimitné zákazky a nadlimitné zákazky. Pri obstarávaní podlimitných zákaziek na tovary a služby a podlimitných zákaziek na stavebné práce s PHZ do 800 000 eur bez DPH bude verejný obstarávateľ povinný osloviť minimálne 3 hospodárske subjekty cez elektronickú platformu. Pre bežne dostupné tovary a služby zostane zachovaná možnosť zadávať ich zjednodušeným postupom (cez tzv. EKS) spolu s minimálnou 72 hodinovou lehotou na predkladanie ponúk. Verejný obstarávateľ bude môcť aj naďalej dobrovoľne zvoliť postup zverejnenia vo Vestníku verejného obstarávania. Lehoty na predkladanie ponúk budú v takomto prípade predstavovať 9 pracovných dní pre tovary a služby a 14 pracovných dní pre stavebné práce.

Postup zadávania zákazky určený pri začatí verejného obstarávania bude potrebné dodržať, a to aj vtedy, ak by verejný obstarávateľ bol oprávnený použiť iný postup zadávania zákazky.
Novela zákona v neposlednom rade zvyšuje finančný limit zákaziek na stavebné práce, nad ktorý sú dotknuté subjekty oprávnené podať námietky, a to z doterajších 800 000 eur na 1 500 000 eur.
Dynamický nákupný systém
Rešpektujúc európske právne normy, sa zavádza možnosť uzavrieť rámcovú zmluvu využitím dynamického nákupného systému na dlhšiu ako doterajšiu šesťmesačnú dobu, a to až na 12 mesiacov. Nová zákonná úprava tým reflektuje na skutočnosť, že plány verejného obstarávania sú zostavované na obdobie 12 mesiacov.
Ukladanie pokút za porušenie zákona
Nemenej významnou zmenou je zmena výšky pokút za porušenie zákona o verejnom obstarávaní, ktorá bude od 1.8.2024 variabilná, a to v rozpätí od 0,1% do 5% zmluvnej ceny, resp. súčtu zmluvných cien. Variabilné sadzby nahradia súčasnú jednotnú fixnú sadzbu
vo výške 5% zmluvnej ceny, resp. súčtu zmluvných cien, vďaka čomu bude možné prihliadnuť na špecifiká konkrétneho prípadu a zároveň zabezpečiť, že uložená pokuta bude adekvátnejšie reflektovať na závažnosť porušenia.
Subjektívna lehota na ukladanie pokút, ktorá plynula odo dňa, keď sa úrad dozvedel o porušení zákona, sa nahradí lehotou založenou výlučne na objektívnom princípe. Konanie o uložení pokuty bude možné začať najneskôr do 3 rokov odo dňa, keď k porušeniu došlo, a nie (aj) odo dňa, keď sa o ňom úrad dozvedel. Začiatok lehoty nebude už teda viazaný na neistý moment, keďže účastník konania nikdy presne nevie, v ktorom okamihu úrad porušenie zistil.
Zrušenie žiadosti o nápravu a povinnosť vziať späť žalobu
Je dôležité vedieť, že zákon o verejnom obstarávaní bol zmenený už aj tesne pred prijatím dotknutej novely, a to s účinnosťou od 27.6.2024, kedy v dôsledku prijatia zákona č. 142/2024 Z.z. o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete došlo k zrušeniu inštitútu žiadosti o nápravu. Možnosť adresovať verejným obstarávateľom otázky formou žiadosti o vysvetlenie zostala uchádzačom vo verejnom obstarávaní aj naďalej zachovaná.
Zrušená bola aj povinnosť úradu podať návrh na určenie neplatnosti zmluvy uzatvorenej alebo zmenenej v rozpore so zákonom, ktorej predmet nebol v celom rozsahu splnený. Úradu bola zároveň uložená povinnosť vziať späť všetky už podané žaloby o neplatnosť zmluvy, o ktorých zatiaľ nebolo rozhodnuté.
Niektoré ďalšie zmeny
Lehota na predkladanie ponúk sa v prípade vykonania podstatnej zmeny v dokumentoch potrebných na vypracovanie ponuky predĺži o celú jej pôvodnú dĺžku.
Nedoplatok na dani alebo odvode, ktorý nepresiahne výšku 200 eur, už nebude dôvodom na vylúčenie uchádzača.
Oprava položkového rozpočtu sa už nebude považovať za zmenu ponuky. Podmienkou je, že celková cena ponuky zostane zachovaná a oprava nebude mať vplyv ani na žiadne iné kritérium na vyhodnotenie ponúk.
Dôjde k limitácii prípadov, v ktorých je verejný obstarávateľ povinný predkladať súhrnné správy.

Ako ďalej?
V súlade s transparentným prístupom k vynakladaniu verejných financií by každý verejný obstarávateľ mal mať vypracovaný interný dokument, ktorý upraví proces verejného obstarávania vo vnútri organizácie. Takýto dokument by mal určiť najmä úlohy a povinnosti zodpovedných osôb v procese verejného obstarávania a taktiež podrobnejšie pravidlá pre zadávanie zákaziek, na ktoré sa zákon o verejnom obstarávaní vzťahuje. Máte záujem o revíziu Vašej internej smernice o verejnom obstarávaní v nadväznosti na zmenu zákona? Zvažujete prijatie novej smernice, ktorá plne nahradí tú súčasnú? Neváhajte využiť naše poradenské a konzultačné služby!
Verejný obstarávateľ môže postupovať podľa zákona o verejnom obstarávaní aj po zmene finančných limitov, a to na základe dobrovoľnosti. Postup podľa zákona má svoje nespochybniteľné výhody a výraznou mierou prispieva k hospodárnemu a transparentnému nakladaniu s verejnými financiami, a to aj pri obstarávaní tzv. zákaziek malého rozsahu, resp. inej zákaziek, na ktoré sa zákon o verejnom obstarávaní nevzťahuje. Práve preto je Vám Sekcia verejného obstarávania Bratislavského centra služieb k dispozícii aj v takýchto prípadoch!